Wycieczka do Oświęcimia_63
Wycieczka do Oświęcimia zdjęcia cd_13

21 kwietnia br. uczestniczyliśmy w niezwykle przejmującej lekcji historii, w trakcie której poznaliśmy zjawisko holocaustu, ludzkie okrucieństwo oraz brak szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka. Było to możliwe podczas zwiedzania byłego obozu hitlerowskiego w Oświęcimiu i Brzezince (łącznie około 200 ha ziemi przesiąkniętej ludzką krwią i naznaczonej cierpieniem). Swoją podróż po obecnie Państwowym Muzeum Auschwitz – Birkenau rozpoczęliśmy od przejścia przez symboliczną bramę w Oświęcimiu z napisem „Arbeit macht frei” („Praca czyni wolnym”),a następnie zwiedzaliśmy bloki i budynki, w których obejrzeliśmy zdjęcia upamiętniające to miejsce z czasów II wojny. Mogliśmy tam zobaczyć pozostałe po więźniach rzeczy osobiste, takie jak: okulary, buty, walizki, przedmioty codziennego użytku oraz obejrzeć pomieszczenia, w których zmuszeni byli mieszkać. W dalszej części pani przewodnik zaprowadziła nas do bloku 11 zwanego blokiem śmierci, w którym pokazała nam między innymi celę św. Maksymiliana Kolbe. Następnie przeszliśmy pod ścianę straceń, gdzie pamięć o bestialsko zamordowanych uczciliśmy chwilą ciszy. Niezwykle przejmującym momentem było zwiedzanie komory gazowej i krematorium.

Z kolei w Brzezince podążyliśmy wzdłuż torów, którymi w latach 1940-1945 ludzie przywożeni byli w transportach, by ostatecznie tam zginąć. Na terenie tego obozu mieliśmy możliwość zobaczyć pozostałości po barakach mieszkalnych i ruiny krematorium. Poznaliśmy także warunki, w jakich musieli żyć więźniowie. Zwiedzanie Birkenau zakończyliśmy wizytą pod Międzynarodowym Pomnikiem Ofiar Obozu, gdzie znajdują się tablice w 17 językach.

Zwiedzanie obozu Auschwitz – Birkenau było dla nas ważną lekcją historii, w której powinien uczestniczyć każdy Polak. Kolejnym punktem wycieczki był Kraków. Tutaj spacerowaliśmy po Starym Mieście i Wzgórzu Wawelskim. W tym dniu pokonaliśmy trasę długości 14,27km.

W wycieczce uczestniczyło 54 uczniów z klas: 4F, 2LP, 2Fo,1LP, 1FoG. Opiekę nad młodzieżą sprawowali nauczyciele: Katarzyna Jaworska, Renata Kasiewicz, Joanna Kobyłecka, Marek Ziółkowski. O oprawę fotograficzną wyjazdu zadbała młodzież ucząca się w zawodzie Fototechnik: Aneta Filipińska, Magdalena Kalinowska, Sebastian Jastrzębski.