Drodzy uczniowie, jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci?

Oto podstawowe zasady korzystania z Internetu:

Nigdy za wiele ostrzeżeń i przypomnień, że nieznajomemu nie można ufać, oraz że Internet daje nie tylko okazję do zdobywania wiedzy, rozwijania pasji, świetnej zabawy i nauki, ale bywa źródłem niebezpieczeństw.

  • Zwróć uwagę , w jaki sposób korzystasz z sieci – jakie lubisz oglądać strony, jakie wybierasz gry, ile czasu poświęcasz na przebywanie z komputerem, jakie ujawniasz emocje, jak się zachowujesz, kiedy musisz zakończyć swój pobyt w Internecie.
  • Wybierając gry - zapoznaj się z oznaczeniami PEGI umieszczonymi na opakowaniu. Możesz skorzystać z wyszukiwarki dostępnej na stronie pegi.info.pl).
  • Gdy chcesz upewnić się jak bezpiecznie korzystać z Internetu, sprawdź u źródeł wiedzy: sieciaki.pl, www.safeintermet.pl; www.dzieckowsieci.pl; www.kidprotect.pl.

Bądź krytyczny wobec informacji wyczytywanych w sieci. Pamiętaj, że nie każda informacja wyczytana w sieci jest prawdziwa.

  • Nie wierz wszystkiemu, co czytasz w sieci. W sieci jest wiele stron udających normalne serwisy. Jednak, często są one zrobione tylko po to, żeby wyłudzić twój adres e-mail i zalać potem skrzynkę tonami spamu. Bądź ostrożny rejestrując się w niesprawdzonych serwisach.
  • Zapoznaj z etykietą – kodeksem dobrego zachowania w Internecie (sieciaki.pl).
  • Ustal ramy czasowe spędzania przy komputerze (np. 1-2 godziny dziennie, z przerwami).
    Nie przedłużaj wyznaczonego czasu.
  • Bądź konsekwentny i stosuj zasadę: najpierw obowiązki, potem przyjemności.
  • Pamiętaj o innych formach spędzania wolnego czasu.
  • Nie udostępniaj swoich prywatnych danych nieznanym osobom. Takie dane jak twoje imię, nazwisko, numer telefonu czy komórki powinny być przez ciebie pilnie strzeżone. Nie należy ich podawać osobom poznanym przypadkowo na czacie czy gadu-gadu. Nigdy nie wiadomo, jak takie osoby będą chciały te dane wykorzystać.
  • Nigdy nie podawaj komuś swojego hasła. Jako hasła nie używaj swojego nicku. Traktuj hasło jak swoją największą tajemnicę. Spraw, aby hasło nie było łatwe do odgadnięcia. Niech to będzie kombinacja wielu liter, znaków i cyfr. Nie ustawiaj jednego hasła do wszystkich/większości kont.
  • Używaj programów antywirusowych i antyspamowych.
  • Update! To, że masz program antywirusowy czy antyspamowy to połowa sukcesu. Nie zapomnij włączyć opcji update'owania tych programów. Dzięki temu, będą zabezpieczały komputer przed najnowszymi wirusami. A nowe wirusy pojawiają się codziennie.
  • Nigdy nie umawiaj się na spotkanie z nieznajomą osobą. Fajnie poznać kogoś na czacie, ale czy to znaczy, że chcemy się z tą osobą od razu spotykać? Jaką mamy gwarancję, że poznana w internecie osoba będzie tą samą osobą w "realu"? Żadnej. Dlatego lepiej zachować ostrożność.
  • Nigdy nie używaj webkamery podczas rozmowy z osobą, której nie znasz. Jeśli nie masz pewności, z kim rozmawiasz na czasie czy GG, nie zgadzaj się na połączenie wideo. A już szczególnie wtedy, jeśli ta osoba sama go nie udostępnia. Czy chcesz rozmawiać z kimś, kto widzi ciebie, nie widząc go? Raczej nie.
  • Nie odpowiadaj na zaczepki w sieci. Jeśli ktoś wysyła ci obraźliwe maile albo zaczepia na czacie - nie odpowiadaj. Po co się wkręcać? Takie złośliwe osoby tylko na to czekają. Lepiej zignorować ich wiadomości - w końcu znudzi im się wysyłanie tych głupot i poszukają innej ofiary.
  • Nie wysyłaj nieznajomym swoich zdjęć, nigdy nie wiesz do kogo trafią i co z nimi zrobi.
  • Nie wstawiaj tam zdjęć swoich, rodziców, bądź kogoś, kto nie wyraził zgody na publikację zdjęć/cia.
  • Nie pobieraj podejrzanych plików z Internetu, zwłaszcza jeżeli do tego potrzebny jest numer telefonu.
  • Szanuj innych użytkowników Internetu. Traktuj ich tak, jak ty chcesz być traktowany.
  • Pamiętaj, że nigdy nie masz pewności z kim rozmawiasz. Taka osoba może podawać się za Twojego rówieśnika, a w rzeczywistości może być (nie musi!) dużo starszy.
  • Pamiętaj o wylogowywaniu się z banku oraz poczty po wykonaniu operacji.

Rozsądek ponad wszystko.

Najczęstsze zagrożenia, na które można natrafić podczas korzystania z Internetu:

  • przechwytywanie danych i zagrożenie utratą prywatności;
  • fałszowanie danych;
  • kradzież danych personalnych;
  • przejęcie komputera przez hakerów;
  • kradzież haseł – a co za tym idzie, zagrożenie utraty plików dostępnych na komputerze:
  • phishing – podszywanie się przez hakerów za instytucje zaufania publicznego, na przykład bank, w celu wyłudzenia danych;
  • oszustwo internetowe – na przykład w postaci wyłudzenia opłaty za towar wadliwy bądź realnie nieistniejący;
  • demoralizacja – ilość informacji propagujących przemoc, pornografię.
  • Happy Slapping – to umieszczanie w sieci zdjęć lub filmów z ludźmi, którzy znajdują się w trudnych dla siebie sytuacjach bez ich zgody lub nawet wbrew ich woli. Mogą to być sytuacje upokorzenia, przemocy.
  • Cyberbullying (cyberprzemoc) – to stosowanie przemocy wobec ludzi, głównie przy użyciu Internetu, m.in.: groźby, szantaż, nękanie za pośrednictwem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających i obraźliwych informacji, zdjęć, filmów w Internecie, podszywanie się pod kogoś wbrew jego woli w sieci. Do cyberprzemocy wykorzystywane są głównie poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, grupy dyskusyjne.
  • Cyberstalking – to używanie Internetu i mediów elektronicznych do nękania drugiej osoby, np. poprzez pisanie za pomocą komunikatorów, wysyłanie niechcianych wiadomości e-mail, rozsyłanie korespondencji do losowych adresatów w imieniu osoby nękanej oraz wbrew jej woli, zamieszczenie komentarzy na forach internetowych. Wiadomości mogą mieć formę pogróżek, fałszywych oskarżeń, seksualnych propozycji. Cyberstalikng przejawia się również w podszywaniu się pod nękaną osobę, w nielegalnym monitoringu oraz w gromadzeniu informacji o osobie, które mają posłużyć do jej dręczenia.

W przypadku, gdy zostałeś/- aś  skrzywdzony, powiedz o tym rodzicom, warto też skorzystać z pomocy specjalistów - policji, pedagoga, psychologa, organizacji wspierających walkę z cyberprzestępczością.