Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

  1. Zrób plan tego co masz do zrobienia.
  2. Zacznij pracę od tego, co lubisz najbardziej i czego uczysz się najszybciej.
  3. To czego chcesz się nauczyć wyraźnie przeczytaj.
  4. Wybierz z tekstu to, co najważniejsze.
  5. Zawsze kończ to, co rozpocząłeś.
  6. Przeplataj naukę przedmiotów trudnych łatwymi.
  7. Wyjaśniaj, czego nie rozumiesz.
  8. Rób sobie przerwy.
  9. Powtórz z pamięci, to co zapamiętałeś.
  10. Po kilku godzinach - powtórz jeszcze raz.

Drogi Rodzicu, jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci?

Oto podstawowe zasady korzystania z Internetu:

Nigdy za wiele ostrzeżeń i przypomnień, że nieznajomemu nie można ufać, oraz że Internet daje nie tylko okazję do świetnej zabawy i nauki, ale bywa źródłem niebezpieczeństw.

Drodzy uczniowie, jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci?

Oto podstawowe zasady korzystania z Internetu:

Nigdy za wiele ostrzeżeń i przypomnień, że nieznajomemu nie można ufać, oraz że Internet daje nie tylko okazję do zdobywania wiedzy, rozwijania pasji, świetnej zabawy i nauki, ale bywa źródłem niebezpieczeństw.

  • Zwróć uwagę , w jaki sposób korzystasz z sieci – jakie lubisz oglądać strony, jakie wybierasz gry, ile czasu poświęcasz na przebywanie z komputerem, jakie ujawniasz emocje, jak się zachowujesz, kiedy musisz zakończyć swój pobyt w Internecie.
  • Wybierając gry - zapoznaj się z oznaczeniami PEGI umieszczonymi na opakowaniu. Możesz skorzystać z wyszukiwarki dostępnej na stronie pegi.info.pl).
  • Gdy chcesz upewnić się jak bezpiecznie korzystać z Internetu, sprawdź u źródeł wiedzy: sieciaki.pl, www.safeintermet.pl; www.dzieckowsieci.pl; www.kidprotect.pl.

Bądź krytyczny wobec informacji wyczytywanych w sieci. Pamiętaj, że nie każda informacja wyczytana w sieci jest prawdziwa.

 

Style uczenia się

Od dawna wiadomo, że nie istnieje jedna skuteczna metoda nauczania dla wszystkich. Metodycy i dydaktycy potwierdzają, że jedni uczniowie najlepiej przetwarzają informacje słysząc wyjaśnienia nauczyciela, inni preferują czytanie z tablicy, a pozostali uczą się poprzez samodzielne ćwiczenia praktyczne. Z czego to wynika?

Nowa sytuacja, w jakiej znaleźliśmy się w związku z pandemią koronawirusa na świecie, wpływa na nas wszystkich. Po pierwsze martwimy się o zdrowie nasze i naszych bliskich, po drugie próbujemy odnaleźć się w nowych warunkach, które wynikają z ograniczeń wprowadzonych przez rząd na obywateli. Z dnia na dzień nastolatkowie znaleźli się w sytuacji gdzie szkoły podstawowe, licea oraz technika zostały zamknięte. Ograniczona została możliwość spotykania się w większych grupach, restauracjach, pubach, klubach i w instytucjach kultury. Te okoliczności z jednej strony mogą powodować radość w związku z
brakiem przymusu chodzenia do szkoły, z drugiej strony mogą wzbudzać lęk i napięcie ze względu na brak kontaktów z rówieśnikami, z nauczycielami czy ze zmianą rytmu dnia. Dodatkowo dostęp do mediów 24h na dobę może w niektórych przypadkach powodować niepokój, ze względu zalewającą nas burzę informacyjną.

W związku z tym przedstawiamy poniżej wskazówki, które mogą pomóc Wam – młodzieży, efektywnie funkcjonować w okresie pandemii:

W najbliższym czasie dla dobra nas wszystkich musimy maksymalnie ograniczyć spotkania z innymi ludźmi. Przedstawiamy kilka sposobów na spędzenie czasu w domu:

 

Depresja to nie stan, który mija, lecz choroba, którą trzeba leczyć. Pierwsze objawy depresji często pozostają niezauważone, nie tylko przez bliskich, ale nawet samych pacjentów. Jeśli jednak przez co najmniej 14 dni występuje 5 spośród niżej wymienionych symptomów wyszczególnionych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) oznacza to, że należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza:

  • Jesteś smutny przez większą część dnia, niemal codziennie. Często płaczesz.
  • Nic Cię nie cieszy. Nie jesteś zainteresowany wykonywaniem codziennych czynności przez większą część dnia, prawie każdego dnia.
  • Czujesz się zmęczony prawie każdego dnia.
  • Twój apetyt się zmienił, straciłeś lub przybrałeś na wadze.
  • Źle sypiasz, cierpisz na bezsenność lub nadmierną senność.
  • Czujesz się podniecony lub niespokojny, inni też to zauważają.
  • Masz trudności ze skupieniem uwagi i myśleniem niemal każdego dnia. Nawet proste zadania wydają się trudne do rozwiązania, a decyzje niemożliwe do podjęcia.
  • Czujesz się bezużyteczny i masz poczucie winy prawie codziennie.
  • Odczuwasz napięcie.
  • Myślisz o śmierci, o samobójstwie.

NIE LEKCEWAŻ TYCH OBJAWÓW
SKORZYSTAJ Z POMOCY LEKARZA SPECJALISTY

Nieleczona depresja może się nasilać. Czym wcześniej udasz się do lekarza i rozpoczniesz leczenie tym większe są szanse na trwały powrót do zdrowia. WAŻNE: Do lekarza psychiatry nie trzeba mieć skierowania, nie obowiązuje też rejonizacja. Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości możesz je zdać lekarzowi na stronie https://forumprzeciwdepresji.pl/

Zapraszamy do zapoznania się z filmami poruszającymi temat depresji.

Filmy do rodziców :

.be&list=PLSGqyZcY-zeUxBlupj5y_zqC6usU9ubMt">
.be&list=PLSGqyZcY-zeUxBlupj5y_zqC6usU9ubMt

Filmy dla młodzieży:

Została uruchomiona całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Każda młoda osoba, która zechce porozmawiać o swoich problemach, może zadzwonić pod bezpłatny numer 800 080 222 i uzyskać pomoc od doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.  Infolinię prowadzi Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Organizacja ta została wybrana w konkursie MEN, realizowanym w ramach Narodowego Programu Zdrowia.

  • Komenda Powiatowa Policji w Tomaszowie Maz.,
    Wandy Panfil 44, 97-200 Tomaszów Maz. tel. 44 726 10 00 lub 997; www.tomaszow-mazowiecki.policja.gov.pl
  • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tomaszowie Maz., ul. Cekanowska 5, 97-200 Tomaszów Maz. 44 723 73 53; www.mopstomaszow.naszops.ple-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.(czynny od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-15:30; wtorek 7:30-17:00)
  • Prokuratura Rejonowa w Tomaszowie Maz., Mościckiego 9, 97-200 Tomaszów Maz. tel. 44 725 76 09; (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-15:30)
  • Sąd Rejonowy w Tomaszowie Maz. III Wydział Rodzinny i Nieletnich, ul. Mościckiego 9, 97-200 Tomaszów Maz. tel. 44 725 75 44; (czynny od wtorku do piątku w godz. 7:30-15:30; poniedziałek 7:30-18:00)
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Tomaszowie Maz., ul. Św. Antoniego 41, 97-200 Tomaszów Maz., 44 725 14 60; www.pcpr-tm.naszepcpr.pl(czynne od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-15:30; wtorek 7:30-17:00)
  • Ośrodek Interwencji Kryzysowej (OIK), Św. Antoniego 41 pok. 31, 97-200 Tomaszów Maz., tel. 44 724 69 49; bezpłatna infolinia 0 800 11 22 61; 
    (czynny od poniedziałku do piątku w godz. 15:30-20:00). OIK świadczy na terenie powiatu tomaszowskiego specjalistyczne usługi i udziela wsparcia osobom oraz rodzinom doświadczającym przemocy lub znajdującym się w innej trudnej sytuacji kryzysowej; tryb przyjmowania klientów jest bezpłatny; porad udzielają: psycholog, pedagog, prawnik, pracownik socjalny, specjalista terapii uzależnień